ACIDS GRASSOS ESSENCIALS: OMEGA 6

 

Continuant amb la sèrie de posts dedicats als àcids essencials, tractaré avui l’omega 6.  Recordem que és  un tipus de greix poliinsaturat essencial però,  tot i ser un àcid de vital importància, tendim a consumir-lo en excés.

Omega 6

Existeixen tres tipus d’àcids omega 6:

–    Àcid linoleic (CLA) :  En carns i derivats, productes làctics i en olis vegetals com ara gira-sol, blat de moro, soja, etc.

–    Àcid  gammalinolènic  (GLA): Es troba en l’oli de  llavors vegetals: grosella negra, valeriana,  onagre,  borratja,  etc.

–   Àcid araquidònic (AA): Abundant en productes com alls, cols de Brussel·les, pastanagues, oli de sèsam, etc.

Els omega 6, al igual que els omega 3, tenen unes funcions imprescindibles per al nostre organisme:

–   Manteniment de les membranes cel·lulars.

– Producció d’eicosanoides que regulen molts processos cel·lulars (coagulació, to vascular i bronquial, protecció   gàstrica,  motilitat gastrointestinal i uterina, temperatura corporal i fenòmens algèsics)

–   Facilitació de l’absorció de vitamines liposolubles  (A,D,E i K)

–   Regulació del metabolisme del colesterol.

A més d’aquestes funcions bàsiques,  el consum  d’àcids omega 6 tenen un seguit de propietats beneficioses per l’organisme:  disminueix el colesterol total i el colesterol LDL (el dolent), preveu  la formació de coàguls a les arteries en impedir l’agregació de plaquetes, disminueix la pressió arterial, aporta fluïdesa a la sang  i protegeix contra atacs cardíacs, apoplexies, vessaments cerebrals, angines de pit, malaltia de Raynaud, etc.  A més de totes aquestes  propietats, clarament beneficioses per l’aparell circulatori,  la ingesta d’omega 6 té efectes positius en el tractament d’impotència,  caiguda del cabell, diabetis, èczemes,  distensions musculars, acne, etc.  Esdevé un bon antiinflamatori  i s’ha mostrat particularment beneficiós en malalties relacionades amb els processos hormonals de les dones.

 Equilibri entre l’omega 3 i l’omega 6

Per un correcte funcionament de l’organisme s’ha d’establir  la relació adequada entre tots dos àcids essencials. Actualment hi ha una ingesta massa elevada d’omega 6  (majoritàriament provinent de carns i làctics) que oscil·la entre  10/20 parts d’omega 6 per  1 part d’omega 3. La proporció indicada, no obstant, és de 4 parts d’omega 6 per 1 part d’omega 3.  El desequilibri entre el consum de tots dos àcids essencials  pot causar problemes cardíacs, depressions, diabetis, etc.  A més,  una  ingesta excessiva d’omega 6  pot contrarestar els principals beneficis de l’omega 3  ja que redueix la capacitat de transformar l’àcid alfa-linolènic  en DHA que és quin té més propietats beneficioses per al sistema cardiovascular. La solució passa per augmentar el consum d’aliments que continguin més omega 3 o prendre suplements d’aquest  component i disminuir el consum d’aquells rics en omega 6.

 Suplements d’omega 6

Com hem vist,  l’alta ingesta d’omega 6 fa què, excepte en casos molt concrets, no siguin necessaris suplements d’aquest àcid.  Per a aquests casos concrets es comercialitzen diferents olis, quasi bé sempre en forma de càpsules.  Els més destacats són l’oli  d’onagre , l’oli de borratja i l’oli de grosella negra.

Oli d’onagre; un petit miracle per a les dones.

L’oli d’onagre s’extreu de la planta del mateix nom també coneguda com prímula o herba de l’ase.  Pertany a la família de les onagràcies i va ser introduïda a Europa al segle XVII. Creix al marge de camins i carreteres.

Destaca fonamentalment per la seva riquesa en àcids grassos essencials (AGEs) fonamentals per la producció de prostaglandines.

S’ha demostrat que algunes de les prostaglandines de la sèrie 1 tenen propietats semblants a certes hormones hipotalàmiques i hipofisàries, relacionades amb el cicle menstrual femení. L’oli d’onagre constitueix un alleugeriment eficaç per al típic síndrome premenstrual: cansament i pesadesa de cames, sensació dolorosa i inflamació de mames, nerviosisme accentuat, sequedat de la pell, mals de cap i en el baix ventre, molèsties generals. Així mateix en les menstruacions irregulars i en les amenorrees. A la menopausa s’ha comprovat una notable disminució en la producció de les prostaglandines de la Sèrie 1, amb totes les conseqüències fisiològiques que comporta. L’ús de l’oli d’onagre, en aquests casos, pot representar un tractament natural molt eficaç. Són molts els ginecòlegs que recomanen el consum de càpsules d’onagre com una alternativa natural a certs fàrmacs.

I per acabar aquesta  sèrie de post dedicats als greixos i als àcids grassos, vull fer menció a la importància de dur una dieta variada i equilibrada, ja que d’aquesta manera obtindrem tots els nutrients necessaris pel  correcte funcionament del nostre metabolisme. Hem de recuperar els bons hàbits i procurar ingerir cada dia productes frescos i de temporada, augmentar el consum de fruites i verdures així com el de peix i reduir substancialment el consum de làctics i carns.   

Anuncis

10 Respostes to “ACIDS GRASSOS ESSENCIALS: OMEGA 6”

  1. reduir els làctics també? doncs de petit sempre em deien que begués molta llet, que era bona! Me mare m’enganyava!

  2. No home, la teva mare no t’enganyava. Però no són iguals les necessitats de làctics quan estem en ple creixement que un cop assolida la maduresa. És qüestió de no abussar .

  3. M’ha semblat molt interessant aquesta nissaga.

    Tens raó, de vegades oblidem que hem de fer l’esforç de mantenir una dieta variada i anar abandonant els làctics i la carn (imagino que tota, però sobretot la carn vermella).

    L’equilibri, la varietat i la mesura en la ingesta ens ajudaran a mantenir una bona salut.

  4. Queda clar que és molt convenient anar més a la fruiteria-verduleria i a botigues on es puguin trobar aquestes herbes que ens aporten tants beneficis. Jo poc a poc vaig més per aquest camí que pel de la farmàcia…

    • Una persona que no estigui afectada per cap mena de patologia, realment pot abastir els seu organisme amb tots els nutrients essencials a través d’una dieta variada i equilibrada sense necessitat de suplements. (Deixem de banda casos molt concrets com ara persones amb un desgast calòric superior al normal o esportistes ja que, sovint, sí que necessiten certs suplements).

  5. Buff em sembla que jo em passo tres pobles amb l’Omega 6. Per molt que el preparador físic i la dietista del meu club ens matxaca amb dietes personalitzades i taules d’exercicis, el cert és que els dies que no menjo carn i tampoc prenc llet (o formatges o iogurts) estic més a to físicament que els dies en que he menjat carn, i he abusat dels làctics, però sempre ho he atribuït a que aquests aliments eren de digestió més lenta!

    • Hola, encantada de veure’t de nou per aquí. Avui em permeto recomanar-te un bloc que està orientat a l’àmbit esportiu i dietètic –nutricional. Allà podràs gaudir d’uns temes acurats i tractats amb molta professionalitat. Espero que t’agradi tant com a mi.

      http://martinoguera.blogspot.com/

  6. punçet Says:

    De nou torno a ser aquí després de temps que no he pogut passar. He tingut oportunitat de llegir tots els posts que m’havien quedat endarerits i Déu n’hi do!! Mira que n’he sentit cops parlar dels greixos i dels omegues i mai ho acabava de veure clar però en llegir els teus articles m’he fet una idea molt precisa de com funciona tot això. Ara ja sé quin són els greixos que més em convenen i quins haig de desterrar de la meva dieta. Des de fa un temps ja miro de menjar menys carn. D’ençà que vaig passar els 50 anys vaig fer un ferm propòsit de canviar els meus hàbits alimentaris però no sempre ho faig correctament. M’he passat mitja vida explicant als meus alumnes com s’han de fer les coses ben fetes i després jo mateix sóc el primer que no les faig.

    Gràcies pels teus fantàstics escrits Zillahh i quedo esperant el seguent.

    * Seria molt interessant que tractessis un dia els sucres. Jo en tinc ara problemes per culpa d’ells.

    • Hola Punçet. Fa temps que tinc ganes de fer un post relacionat amb els sucres. A curt termini, però, ho veig complicat perquè vaig bastant malament de temps. De totes maneres, tant bon punt trobi el moment, tindré en compte la teva petició.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: