Arxivar per Abril 19, 2011

ACIDS GRASSOS ESSENCIALS: OMEGA 3

Posted in Personal i transferible on Abril 19, 2011 by Natàlia Muñoz

 

Els àcids grassos essencials (AGEs) són elements crítics en la nutrició ja que el metabolisme dels  éssers humans els requereix i no poden ser sintetitzats per l’organisme. Els éssers humans necessiten consumir AGEs en major quantitat que les vitamines. Recentment s’ha demostrat que més del 25% dels adults i un gran nombre de nens presenten anormalitats dels AGEs degut a que les fonts dietètiques d’AGEs són insuficients.  Molta gent consumeix gran quantitat d’aliments processats en els quals els AGEs han sigut destruïts; el nostre cos està fet per processar aliments naturals en els quals els AGEs són abundants. Per conseqüent, una dieta baixa en greixos és saludable, però només si es consumeixen aliments que siguin intrínsicament baixos en greixos i alts en AGEs.

Què són els omega?

Els àcids grassos omega són un tipus de greixos poliinsaturats essencials.  Aquí trobem els omega 3 i els omega 6. Tots dos són insaturats perquè posseeixen a la seva molècula dobles enllaços entre els seus àtoms de carboni.

Investigacions científiques han evidenciat que, en les zones geogràfiques on aquests àcids es troben molt presents en la dieta quotidiana , els nivells d’arteriosclerosi i les malalties cardiovasculars són quasi bé inexistents. L’anàlisi de l’alimentació d’aquestes zones va portar a la conclusió de que els elements comuns d’aquestes dietes regionals, els àcids grassos omega 3 i 6, eren els responsables de tals virtuts.

Omega 3

Existeixen tres tipus d’àcids omega 3:

–       Àcid alfa-linolènic  (ALA):  Es troba fonamentalment en els olis de les llavors vegetals. Per exemple, lli, soja, anous  i també en verdures i fruites fresques:  enciam, espinacs, col, maduixes, etc.

–       Àcid  eicosapentaenoic (EPA):   El trobem als olis del peix blau i a la llet materna.

–       Àcid docosahexaenoic (DHA): Abundant en peix blau i en diferents tipus d’algues microscòpiques.

Els omega 3 tenen unes funcions bàsiques al nostre organisme:

–        La formació de les membranes cel·lulars.

–        Formació d’hormones.

–        El correcte funcionament del sistema immunològic.

–        La correcta formació de la retina.

–        El funcionament de les neurones i els transmissions químiques.

A més d’aquestes funcions bàsiques,  ha quedat demostrat que la ingestió d’àcids omega 3 tenen una sèrie de beneficis per l’organisme.  Entre totes aquestes avantatges algunes de les més destacades són:  propietats beneficioses per l’aparell circulatori, propietats anticancerígenes,  propietats antiinflamatòries, malalties de Crohn i colitis ulcerosa , dolors de la menstruació, salut mental, pell, embaràs, etc..

Una dieta enriquida en àcid omega 3 redueix la concentració sèrica de triglicèrids i la lipèmia  postprandial, i també la incidència d’arítmies ventriculars post-infart. Existeixen estudis que certifiquen que un increment en la ingesta de peix s’associa a una reducció de la mort sobtada en homes sans.

Suplements d’omega 3

Actualment no hi ha gran diferència entre consumir peix o càpsules d’àcid omega 3 com a font d’ EPA i DHA, tot i què és recomanable que aquest àcid essencial arribi  al nostre organisme a través de la dieta.  Com a font d’ALA es comercialitzen càpsules d’oli de llinassa.

 En el proper post a més d’acostar-nos als àcids omega 6, sabrem quina és la relació adient entre els àcids omega 3 i  6 per tal que hi hagi un correcte funcionament del nostre organisme.

Pròxim post:  Àcids grassos essencials: Omega 6